Global Garden Project
2015 - present
Our flagship project is the international Global Garden, initiated in 2015 in Mathare (Nairobi, Kenya). As part of the project, together with school students, we designed and built multi-purpose edible gardens. Since then, we organize workshops on the design, installation and maintenance of gardens. We already created gardens in Poland, Kenya and Cape Verde.
Do you want to create a garden in your country? Write to us!
Mujo's Sky Limited School
w Zambii (Lusaka, Linda Compound), 2024
Zespół projektowy:
dr inż. arch. kraj. Mariusz Antolak
dr inż. arch. kraj. Ewelina Pochodyła-Ducka
Placówka zajmuje się edukacją przedszkolną oraz szkolną (poziom podstawowy i średni). Szkoła posiada niezagospodarowany plac, na którym postanowiliśmy stworzyć ogród.
Nie zawsze mamy możliwość wykonać inwentaryzację terenową osobiście, ale dla chcącego nic trudnego! Dzięki dokładnej dokumentacji fotograficznej, filmowej i kartograficznej pozyskanej od dyrektora szkoły Johna Musondy udało się nam opracować plan, na którym tworzyliśmy koncepcję projektową. Teren posiada duży potencjał i aż prosi się, żeby służył tutejszym uczniom do edukacji. Przecież nie wszystkie zajęcia szkolne muszą odbywać się w salach lekcyjnych. W krajobrazie wiedzę zgłębia się dużo przyjemniej i skuteczniej.
Teren podzielono na 6 stref tematycznych: strefa powitalna, strefa społeczna, strefa rekreacyjna, strefa reprezentacyjna, ogród kuchenny i zewnętrzna stołówka.
Strefa powitalna. Ścianę budynku postanowiono ozdobić i okryć pnączem oraz muralem prezentującym uczniów, wcielających się w superbohaterów! Nawiązując do nazwy szkoły postanowiono skorzystać również z motywu chmur. Na elewacji budynku ma zawisnąć chmura informacyjna z formie tablicy z bieżącymi ogłoszeniami, a nad nią chmura powitalna z nazwą szkoły. Ramę kompozycyjną dopełnić ma melonowiec właściwy (papaja), który wprowadzi nas w świat jadalnego ogrodu przyszkolnego.
Strefa społeczna. Na skrzyżowaniu głównych osi kompozycyjnych postanowiono posadzić główne drzewo (drzewo opiekun – mango indyjskie), które zacieni przestrzeń centralnego placu i stanie się punktem węzłowym kompozycji ogrodowej – miejscem spotkań i odpoczynku. Teren ten będzie pełnić także rolę zewnętrznej sali edukacyjnej oraz placu apelowego.
Strefa rekreacyjna przeznaczona jest do spędzania wolnego czasu. Ma być miejscem spotkań, gier i zabaw. Usytuowano w niej photospot, przy którym dzieci będą mogły się fotografować np. po ukończeniu klasy bądź szkoły. Strefę wydzielono starymi oponami zagłębionymi w ziemię. Będą pełniły one rolę siedzisk oraz stanowiły element „placu zabaw”. Opcjonalnie przewidziano tu możliwość umieszczenia fragmentów pni drzew, jako siedzisk i elementów naturalnego placu zabaw.
Strefa reprezentacyjna. Na zakończeniu głównej osi kompozycyjnej usytuowano maszt, na którym będzie wywieszana flaga. Przestrzeń będzie mogła być wykorzystywana również okazjonalnie do spotkań okolicznościowych i apeli. W tej strefie postanowiono skumulować krzewy z pozostałej części terenu opracowania, które są w chwili obecnej rozmieszczone dość chaotycznie.
Ogród kuchenny. Został zaplanowany w zacisznym miejscu, otoczonym murami i ścianami budynków. Elewacja ściany jednego z budynków została udekorowana muralem z motywem kuchennym. Na ścianie zawisła również tablica do prowadzenia zajęć terenowych. Jednoroczne warzywa postanowiono posadzić w wyniesionych, drewnianych skrzyniach dookoła placu. Umieszczono tu również kompostownik. W centralnej części terenu zaplanowano miejsce na niewielkie palenisko, na którym uczniowie będą mogli uczyć się przygotowywania tradycyjnych potraw. Będzie to też miejsce spotkań i lekcji terenowych, dotyczących nie tylko ogrodnictwa.
Zewnętrzna stołówka. W bezpośrednim sąsiedztwie ogrodu kuchennego postanowiono urządzić zewnętrzną stokówkę. Ławostoły będą mogły być wykorzystywane również do prowadzenia zajęć szkolnych. Teren zadaszono drewnianą konstrukcją, po której poprowadzono pnącze (Bugenwilla). Wzdłuż ogrodzenia posadzono krzewy owocowe.
Nkoranza, Boabeng (Ghana), Fazao, Nano (Togo), 2019
During a study trip to Ghana and Togo in November and December 2019, we established cooperation with the Hand in Hand Community organization operating in Nkoranza (Ghana). The organization runs a center for children z with disabilities and has an area which once held a utility garden. During the visit, funds were donated for the purchase of materials. We also discussed the possibility of further cooperation in the field of reactivating the garden. Additionally, we visited elementary schools in the villages of Boabeng (Ghana), Fazao (Togo) and Nano (Togo). We provided students with various school supplies.
Stawiguda, 2017
In 2017, a school garden was created at the School and Kindergarten Complex in Stawiguda. We worked with local teenagers (14-16 years old) and the community. The garden was created as part of the project funded by the Ministry of Science and Higher Education under the name "Young Discoverer University" - project title: "Teen at university" - funding received by the Children's University Foundation.
Nairobi (Kenya), 2015
The garden was established in Mathare in Kenya's capital, Nairobi. The main goals of the project were the implementation of the school's utility garden with a didactic function, the activation of school students and the popularization of the idea of urban gardening. We established contacts with non-governmental organizations operating in Kenya to find a suitable teaching facility and conduct a pilot study. We made an inventory of the site, and then we created the garden design concept. The project was co-financed by the University of Warmia and Mazury in Olsztyn.
Praia (Cape Verde), 2015
The garden was realized at the Escola de Ensino Basico de Achada Grande in Praia (Cape Verde). It was made during a teaching and research trip in Cape Verde, Praia, Universidade Jean Piaget de Cabo Verde (April 2 - 23, 2015) within the framework of the project: Internships in leading foreign academic and scientific research centers for UWM (the University of Warmia and Mazury in Olsztyn) teaching staff - "Strengthening the teaching potential of UWM in Olsztyn".
Olsztyn, 2015
Special School and Educational Center for Deaf Children
The garden was established as part of the project "ZPP - design, plant, cultivate - how greenery can connect local communities". It was established in Olsztyn, Poland, at the Special Center School and Educational Center for Deaf Children. The project focused primarily on the implementation of a large perennial bed on the sunny slope along the building of the school and putting plants in front of the main entrance. In the following years, the project was visited several times by students of the University of Warmia and Mazury in Olsztyn, who carried out maintenance work on it.
Olsztyn, 2015
State Secondary School of Arts Eric Mendelsohn
The garden was established as part of the project "ZPP - design, plant, nurture - how greenery can connect local communities". It was established at the Eric Mendelsohn School in Olsztyn. As part of the project, we focused on making a large perennial bed behind the school building and putting plants on the rest of the school grounds. The project was financed under a grant in the field of science popularization - the Skills - eNgage project from the Foundation for Polish Science.
Olsztyn, 2015
Construction School Complex
The garden was established as part of the project "ZPP - design, plant, nurture - or how greenery can connect local communities". It was established at the Building School Complex in Olsztyn. As part of the project, two patios in the school dormitory were designed and built, and a discount in front of the main entrance was arranged. The project was financed under a grant in the field of science popularization - the Skills - eNgage project from the Foundation for Polish Science.
Ostróda, 2015
The garden was established as part of the project "ZPP - design, plant, nurture - or how greenery can connect local communities". It was created at the Wincenty Witos Agricultural School Complex in Ostróda. The project focused on creating a representative flowerbed in front of the entrance to the school building. The project was funded under a grant from the Skills - eNgage project, Foundation for Polish Science, in the field of popularisation of science.
Nowa Wieś, 2012
In June 2012, an environmental festival entitled 'Green Integrations' was organised. The festival was divided into two parts. The first was an environmental workshop, during which residents learned how to recognise common species of trees and shrubs, design home flowerbeds and turn household waste into small works of art with a utilitarian function. The second part consisted of jointly designing and making plantings in the surroundings of the fire station and village hall. Over the two days of the festival, an area of approximately 800 m2 was landscaped. This project was the inspiration for further activities and for the establishment of the 'In the Landscape' Foundation.
Create something special with us!
We are open to cooperation - we conduct a wide range of activities, from creating school gardens, through lectures, workshops, to educational campaigns. We encourage local government units, schools and educational institutions, universities, non-governmental organizations, private persons, companies and the business environment to contact us.